ZO ZIJN WIJ
Welkom Op de website www.benedictusschool.nl kunt u veel informatie vinden over Benedictus Kindcentrum, zoals o.a. de wettelijke schoolgids, het schoolplan, missie en visie, de kalender, veiligheid etc. Eén keer in de week, meestal op vrijdag, wordt er een nieuwsbrief geplaatst op de website van de school met daarin informatie over lopende zaken, buitenschoolse activiteiten, zaken van MR en ouderraad enz.
In dit bewaarboekje ‘zo zijn wij’ zetten wij nog een aantal andere zaken op een rijtje voor u.
Inhoud: Dit zijn wij Dit vragen wij Zo organiseren wij Zo betrekken wij Dit geven wij Praktisch delen wij Dit verwachten wij
Dit zijn wij
De naam Benedictus staat onder andere voor: Laat geen enkel werk te gering voor je zijn. Doe in alle eenvoud wat van je wordt gevraagd. Wees verdraagzaam. Probeer in de mens die op je afkomt het goede te zien.
Missie en visie Benedictusschool Ieder kind heeft recht op het onderwijs en de opvoeding die bij hem of haar past. Het geven van onderwijs is meer dan alleen kennisoverdracht. Vanuit onze katholieke achtergrond proberen wij kinderen te begeleiden bij de ontwikkeling van hun eigen identiteit. Het past bij onze school dat de kinderen zich bewust worden dat zij iets kunnen betekenen voor anderen. Als school vinden wij het onze taak om een sfeer van vertrouwen en veiligheid te creëren waarbinnen kinderen zich in een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen ontwikkelen. Wij zien de school als eenheid en werken continu aan een gemeenschapsgevoel vanuit een gedeelde visie en gezamenlijke waarden en normen.
Wij hebben een visie geformuleerd op mens, kind, samenleving en maatschappij, opvoeding en onderwijs. Uit deze visie hebben wij consequenties getrokken voor het onderwijs op onze school. De weg van opvoeding en onderwijs moet leiden tot zelfverantwoordelijke zelfbepaling: volwassenheid (18 tot 20 jaar). De Benedictusschool neemt een groot deel (40%) van het traject van de weg naar de volwassenheid van het kind voor zijn rekening. Naast het geven van onderwijs zien wij het daarom als onze taak om een bijdrage te leveren aan de opvoeding van kinderen.
De Benedictusschool als centrum voor verandering Schoolontwikkeling staat in dienst van de kinderen omdat we het kind centraal stellen. Wij willen ons onderwijs steeds meer op de behoefte en de talenten van het kind afstemmen. Wij vinden het belangrijk dat we de kinderen toerusten met vaardigheden. De school wil leerlingen ook opvoeden tot ‘geletterde’ gebruikers van mediaboodschappen. In ons onderwijsaanbod hebben we ervoor gekozen kennisoverdracht en vorming te waarborgen door methodisch en thematisch te werken waarbij we geleidelijk ertoe overgaan om het Onderwijs Anders te Organiseren. Het team stelt dat onze basisschool continu in beweging is; het is een pluriforme en dynamische organisatie. De Benedictusschool staat regelmatig stil bij normen en waarden. Gesprekken met kinderen over bepaalde normen en waarden dragen bij aan het proces waarbij de kinderen ontdekken wie ze zijn, wat ze denken en waarom ze iets doen. Normen en waarden worden ook duidelijk door een begrijpelijke regelgeving. Het team van de Benedictusschool heeft daarom gekozen voor een heldere aanpak. Aan de hand van een aantal (school)regels wordt duidelijk welke weg wij willen bewandelen om te komen tot een respectvolle, veilige samenleving.
De geschiedenis van de school Op 1 augustus 1971 is de Benedictusschool van start gegaan met vier leerkrachten in twee semipermanente lokalen aan de Laan van Zeeman. De school werd opgericht door het toenmalig katholieke bestuur van Heiloo dat al twee scholen onder zich had (de Radboudschool en de Adelbertschool). Op 5 april 1973 werd de school aan de J.P. Hasebroekweg officieel geopend. Op het kleine schoolplein hing een schervenmozaïek dat Benedictus voorstelde, een cadeau voor de heer M.W. Maas, die hoofd werd op de Benedictusschool. Op 1 augustus 1985 kwam de Christoffelkleuterschool bij de Benedictusschool. Vanaf toen bestond de rooms-katholieke basisschool Benedictus met de heer A. Duijnmeijer van 1983 tot 1998 als directeur. Vanaf 1 augustus 1999 tot heden is mevrouw T. Ruijter-Winder directeur. Van 1999 tot 2007 viel de Benedictusschool onder de stichting Kaprion, een stichting met twintig katholieke basisscholen. In januari 2007 is het bestuur van Kaprion gefuseerd met het bestuur van Valete uit Heerhugowaard en is de nieuwe Blosse ontstaan met nu nog 27 scholen. Op 20 juni 2008 werd feestelijk afscheid genomen van het oude schoolgebouw en kon de sloop beginnen. In september 2008 werd een start gemaakt met de bouw van de nieuwe Benedictusschool op het vertrouwde adres aan de J.P. Hasebroekweg 21. Van 13 juni 2008 tot 12 oktober 2009 waren de kinderen tijdelijk in noodlokalen op het grasveld gehuisvest aan de Hofdijkweg 50 (dit huisnummer werd speciaal verstrekt) en op 30 meter van de nieuw te bouwen school. In schooljaar 2009-2010 werd op 13 oktober 2009 het nieuwe schoolgebouw in gebruik genomen. In mei 2015 werd in verband met capaciteitstekort de personeelskamer samen met de buitenberging tot een extra klaslokaal verbouwd omdat door de gemeente de onderwijsbestemming van de dislocatie werd gehaald. Vanaf 1 augustus 2016 wordt geen gebruik meer gemaakt van de dislocatie.
Het team Het personeel van Benedictus Kindcentrum heeft allemaal een aanstelling bij Blosse, één in Opvang en Onderwijs. Het personeel is bevoegd en de professionele ontwikkeling van al het Blosse-personeel wordt bijgehouden in een bekwaamheidsdossier.
Het team bestaat uit een directeur, leerkrachten, een onderwijsassistente, een Intern Begeleider, pedagogisch medewerkers, een administratief medewerker en een conciërge. Niet alle leerkrachten/medewerkers werken fulltime. Dat houdt in dat soms twee leerkrachten (in nood drie) samen de verantwoording hebben voor één groep. We streven ernaar om leerkrachten na een aantal jaren te laten wisselen van groep, echter zodanig dat kinderen niet drie jaar achtereen dezelfde leerkracht hebben. Bij compensatieverlof van een leerkracht wordt hij/zij zoveel mogelijk vervangen door iemand van het eigen team. Bij ziekte of verlof proberen we vervanging te laten plaatsvinden door steeds dezelfde invaller/invalster. De krapte op de arbeidsmarkt maakt het voor scholen lastig om invallers te werven hoewel Blosse beschikt over een invallerspool.
Directie De leiding van de school is vanaf 1 augustus 1999 in handen van mevrouw Theresia Ruijter-Winder. Het management van de school bestaat uit de directeur, een waarnemend directeur/zorgcoördinator en een bouwcoördinator.
Een professioneel team Blosse heeft een eigen ‘opleidingstak’; de Blosse Kwekerij. In de Kwekerij kunnen alle leerkrachten van Blosse zich onder andere scholen op gebieden als Gedrag, Taal, Rekenen, Wetenschap en Techniek, Het Jonge Kind, ICT en Bedrijfshulpverlening. Het Blosse scholingsaanbod past ook bij de veranderonderwerpen uit het Koersplan van Blosse. Een school kan ook kiezen voor gezamenlijke teamscholing op basis van de onderwerpen uit het vierjarig schoolplan en het daarmee samenhangende jaarlijkse schoolontwikkelingsplan. Leerkrachten kunnen ook met beurs een Masteropleiding gaan doen en zijn dan één dag per week afwezig. De professionele ontwikkeling van al het Blossepersoneel wordt bijgehouden in een bekwaamheidsdossier.
Studenten Blosse streeft ernaar dat 50% van de formatieplaatsen (aantal groepen) beschikbaar wordt gesteld voor stageplekken. Hierover is met de hogescholen een afspraak gemaakt. Ieder schooljaar lopen studenten van de pabo; de opleiding voor leerkrachten, stage op de Blossescholen. Zij geven les onder verantwoordelijkheid van de leerkracht door wie zij worden begeleid. Deze leerkrachten zijn door Blosse tot bevoegd mentor opgeleid. Studenten in het laatste jaar van hun opleiding kunnen solliciteren naar een lio-plaats. lio betekent “leerkracht in opleiding”. De student(e) zal gedurende een half jaar een aantal dagen per week de verantwoordelijkheid voor een klas op zich nemen. De groepsleerkracht blijft wel eindverantwoordelijk. De Benedictusschool is een erkend leerbedrijf dat garant staat voor leermogelijkheden en deskundige begeleiding en staat opgenomen in het openbare bedrijvenregister. In veel groepen worden regelmatig stagiaires van het MBO begeleid die de opleiding tot “onderwijsassistent” volgen. We zetten deze extra handen in de klas dankbaar in. Steeds vaker komen ook studenten met een aanverwante opleiding stage lopen zoals bijv. de opleiding tot verzorgende, kinderopvang of secretarieel medewerker.
Dit vragen wij
Schooltoezicht Vanaf 8.15 uur mogen de kinderen naar binnen. Om 8.30 uur gaan de deuren dicht. Wilt u hiermee rekening houden met het afscheid nemen van uw kind(eren)? Tijdens de pauze is de leerkracht samen met de groep buiten op het plein. De route van school naar de gymzaal gaat geheel over het trottoir en onder begeleiding.
Afwezigheid leerling Tussen 8.00 uur en 8.30 uur kunt u de school telefonisch berichten over de onverwachte afwezigheid van uw kind. Alle afwezigheid wordt geregistreerd als Geoorloofd of Ongeoorloofd verzuim en wordt automatisch geregistreerd in het Digitaal Verzuimregister van de school bij DUO, die de melding doorgeeft aan de leerplichtambtenaar. Wij geven in principe geen toestemming voor een bezoek aan een arts of tandarts onder schooltijd. De nieuwe schooltijden bieden namelijk voldoende mogelijkheden om afspraken na schooltijd te plannen. Bij het schoolbezoek van de inspecteur wordt de absentieadministratie ook gecontroleerd.
Therapie en behandeling niet onder schooltijd Behandeling van ernstige, enkelvoudige dyslexie vindt plaats op indicatie, zoals bijvoorbeeld ook logopedie, fysiotherapie of orthodontie. Een bezoek aan deze behandelaars dient na schooltijd plaats te vinden. Er wordt in principe geen verlof verstrekt. Scholen zijn niet verplicht om kinderen tijdens schooltijd vrijaf te geven om therapie te volgen. Het continurooster op de Benedictusschool maakt het mogelijk om op woensdag vanaf 12.00 uur en de andere schooldagen na 14.30 uur afspraken te maken of anders in de beschikbare vakantieweken. De verantwoordelijkheid voor het verzuim ligt zowel bij de ouders als bij de school.
Zo organiseren wij
Indeling van de groepen Groep 1 en 2 zijn gemengde groepen, dat wil zeggen dat 4-, 5- en 6-jarigen bij elkaar zitten. Wij hanteren 1 oktober als peildatum voor de overgang van leerlingen uit groep 2 naar groep 3. Kinderen kunnen ook versnellen als duidelijk is dat een kind ‘toe’ is aan groep 3. Kinderen die geboren zijn tussen 1 oktober en 1 januari mogen volgens de wet ook doorstromen naar groep 3. Deze groep kleuters zijn ‘bespreek-kinderen’. Zij worden net als alle kleuters op een aantal ontwikkelingsgebieden gevolgd. Soms kan rijping leiden tot de afweging voor een extra kleuterjaar. Per kind wordt deze ontwikkeling bekeken, vastgelegd en besproken met ouders.
Vanaf groep 3 hanteren wij, indien formatief mogelijk, als uitgangspunt homogene groepen (leeftijd bij elkaar) waarbinnen op niveau onderwijs wordt gegeven. Het kan het zijn dat de ene groep onder het gemiddeld aantal leerlingen zit en een andere groep erboven. In principe houden wij rekening met een maximale groepsgrootte in de onderbouw van 26 kinderen, in de middenbouw 28-30 kinderen en in de bovenbouw van 32 kinderen. Wanneer groepen boven die norm komen of dicht in de buurt dan streven wij naar ‘meer handen in de klas’. Steeds vaker werken kinderen per bouw aan een thema en wordt Onderwijs Anders Georganiseerd, waarbij leerlingen groepsdoorbrekend samenwerken. Onder de onderbouw verstaan we de groepen 1 tot en met 4; de middenbouw groep 5-6 en bovenbouw 7-8.
Werkwijze in de groepen 1 - 2 In de kleuterbouw werken wij vanaf 2016 met Ankers. Een anker is een betekenisvolle serie van allerlei activiteiten. Alle ontwikkelingsgebieden komen op een speelse, maar zinvolle manier aan bod. De verschillende activiteiten sluiten bij het thema aan. De kinderen maken zich begrippen en inzichten eigen doordat ze zijn verwerkt in een betekenisvolle context. De kinderen worden uitgedaagd om ze verder te onderzoeken en ontdekken. Door zo te werken doen wij recht aan het ontwikkelen en leren van jonge kinderen. Er zijn veel verschillende activiteiten, zoals kringactiviteiten, speelwerktijd, gym of buitenspelen, voorbereidende taal- en rekenactiviteiten, muziek en zelf te kiezen activiteiten. Verder leren we de kinderen hoe ze zichzelf zo zelfstandig mogelijk kunnen redden. Ook besteden we veel aandacht aan de omgang van de kinderen met elkaar. Werken aan vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect doen wij met behulp van o.a. lessen uit de Kanjertraining. ‘s Morgens hebben we halverwege een pauze, waarin de kinderen iets kunnen drinken en eten.
Oudergesprekken In de periode voor de herfstvakantie vinden ouder-kind gesprekken plaats om o.a. te praten over het welbevinden van het kind en over de specifieke leerbehoefte van het kind. In de maand februari worden ouders uitgenodigd om te praten over o.a. de leervorderingen van hun kind aan de hand van het rapport. Het rapport is eerder door de leerkracht met het kind besproken. Soms vinden ook tussentijds gesprekken plaats. Dat kan op verzoek van de ouders en/of de leerkracht plaatsvinden. In de maand februari wordt tijdens de oudergesprekken, het voorlopig schooladvies voor kinderen uit groep 7 besproken en ontvangen de kinderen van groep 8 het definitieve schooladvies. Alle gesprekken worden overdag, na schooltijd gevoerd.
Informatievoorziening naar de niet-verzorgende ouder In het Burgerlijk Wetboek art. 1:377b wordt bepaald dat: de gezag ouder de niet-gezag ouder op de hoogte dient te stellen omtrent kwesties als leerprestaties en schoolkeuze. De school mag ervan uitgaan dat de ouders elkaar informeren over de schoolzaken en elkaar op de hoogte brengen over schriftelijke informatie van school, rapporten, ouderavonden, huisbezoeken en voortgangsgesprekken. Wanneer de gezag ouder de informatie echter niet verstrekt aan de niet-gezag ouder wordt in het Burgerlijk Wetboek art. 1:377c bepaald dat: de scholen wettelijk verplicht zijn om de niet-gezag ouder informatie te verstrekken. De informatie moet bestaan uit belangrijke feiten en omstandigheden. Deze moet bovendien betrekking hebben op het kind (de kinderen) of op diens verzorging en opvoeding/ontwikkeling. De niet-gezag ouder dient nadrukkelijk te vragen om de informatie. Voor de leerkrachten is de gezaghebbende ouder het directe contactpersoon betreffende de ontwikkelingen en voortgang van het kind. Alleen informatie die ook de gezag ouder heeft ontvangen mag worden verstrekt.
Het schoolrapport Voor groep 1 en 2 wordt een rapportageformulier ingevuld. Dit wordt tijdens het oudergesprek met u besproken. Met ouders van kleuters die vanaf januari instromen, vindt binnen zes tot acht weken een oudergesprek plaats. De leerlingen ontvangen twee maal een schoolrapport; in februari en in juni. Voor 1 maart vindt een schooladviesgesprek plaats en medio mei volgt een rapportage eindopbrengsten groep 8.
Huiswerk In groep 5 wordt incidenteel wat werk meegegeven. In aanmerking hiervoor komen onder andere de boekbespreking, het oefenen van de tafels en in overleg met de ouders extra taal- of rekenwerk om een kleine achterstand of een tijdelijk hiaat in de leerstofontwikkeling bij te werken. Vanaf groep 6 wordt structureel aandacht besteed aan het geven van huiswerk. Het gaat om het voorbereiden van spreekbeurten, boekbesprekingen, het oefenen van topografie en af en toe enkele kleine onderdelen van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. In groep 7 wordt per week huiswerk opgegeven. De te oefenen en te leren stof kan bestaan uit taal- en rekenopdrachten, topografie en onderdelen uit wereld oriënterende vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Vrijdag wordt het ”te maken” huiswerk meegegeven en de maandag daaropvolgend dient het werk terug op school te zijn. Voor groep 8 geldt een nog duidelijker voorbereiding richting voortgezet onderwijs. Het is van groot belang dat de kinderen leren wennen aan huiswerk maken en leren, zodat de overgang naar het voortgezet onderwijs soepel verloopt. In groep 8 wordt dan ook gewerkt met wekelijks terugkerende huiswerkopdrachten, aangevuld met dagelijkse. Het huiswerk wordt wekelijks via de nieuwsbrief van de Benedictus (op de website) meegedeeld.
Wat verwacht de school bij huiswerk van ouders? De leerkracht bespreekt met het kind en de ouders samen het doel van het huiswerk en over wat er wordt verwacht m.b.t. hun kinderen thuis ondersteunen en begeleiden met het huiswerk maken of leren. Huiswerk wordt niet vrijblijvend meegegeven en wij rekenen op uw medewerking.
Ondersteuningsprofiel Het ondersteuningsplan werd voorheen ook wel zorgplan genoemd en kunt u vinden op de schoolpagina van www.scholenopdekaart.nl. Het Kindcentrum Benedictus maakt deel uit van het samenwerkingsverband en in dit document staan afspraken over de manier waarop zorgleerlingen opgevangen worden. Hoe gaat Kindcentrum Benedictus om met zorgleerlingen en hoe bieden zij professionele hulp aan deze kinderen. Het ondersteuningsplan is onderdeel van de zorgstructuur binnen het samenwerkingsverband en binnen Heiloo hebben de scholen overleg. In het plan staat bijvoorbeeld wat de criteria zijn voor verwijzing naar het Speciaal (basis)onderwijs en ook kun je iets lezen over welke procedure dan gevolgd wordt. De verdeling van budgetten wordt opgenomen in het ondersteuningsprofiel en de middelen zijn bedoeld om aan de leerlingen de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben. De ondersteuningsplannen voor de scholen geven invulling aan de doelen van Passend onderwijs, want het uitgangspunt is, dat binnen het samenwerkingsverband voor elke zorgleerling een passende plek moet zijn. Zo betrekken wij
Schoolgids/Jaarkalender Wij vinden de betrokkenheid van de ouders bij de ontwikkeling van de schoolgids van belang omdat de gids ook bedoeld is voor de ouders. De leden van de MR denken en lezen mee met de leerkrachten tijdens het opzetten van de gids. De MR geeft goedkeuring. Indien u wensen heeft betreffende de schoolgids of suggesties voor verbetering, kunt u contact opnemen met een lid van de MR of de directeur van de school. De schoolgids wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld door het bestuur en wordt uitgereikt aan ouders die zich bezig houden met de keuze van een basisschool of die een kind komen aanmelden. Op aanvraag krijgt ieder gezin met kinderen op onze school jaarlijks de gids uitgereikt. De gids ligt voor alle ouders ter inzage in de hal van de school en is op onze website te vinden. In de jaarkalender staat meer gedetailleerde informatie over het komende schooljaar. Het doel is om u te informeren over veel praktische zaken.
Schoolplan De onderwijsinhouden en doelen staan beschreven in een schoolplan. Het schoolplan geldt voor een periode van vier jaar en is een intern instrument om ons houvast te bieden bij de gemaakte beleidskeuzes en bij de verdere planning van de uitvoering van dit beleid. In de tweede plaats dient het schoolplan om verantwoording af te leggen aan het eigen bevoegd gezag, Blosse, en de inspectie van het onderwijs. De inspectie bezoekt scholen en beoordeelt onder andere of scholen aan de wettelijke eisen voldoen.
Bij de totstandkoming van het schoolplan is onze medezeggenschapsraad al in een vroeg stadium betrokken en is er gebruik gemaakt van een ouderenquête, leerling enquête, leerkracht-enquête, de uitkomsten van de laatste inspectiebezoeken en een eigen sterkte en zwakte analyse. In de schoolgids staan de veranderingsdoelen uit het schoolontwikkelingsplan voor het lopende schooljaar beschreven. De MR is bij de evaluatie en bijstelling van verbeterpunten betrokken.
Dit geven wij
Rekenonderwijs van groep 1 tot en met 8 In groep 1 en 2 worden de kleuters op een speelse wijze in aanraking gebracht met rekenkundige aspecten. Er wordt gewerkt met een Rekenkast. Voorbereidende rekenactiviteiten zijn onder andere: - telactiviteiten - oriëntatie in de tijd (bijvoorbeeld over vijf minuten gaan we opruimen) - oriëntatie in de ruimte (bijvoorbeeld wie staat er vooraan in de rij?) - meten (bijvoorbeeld wie is de langste van de klas?) - constructiemateriaal (bijvoorbeeld lego) In de kleuterbouw wordt methodisch gebruik gemaakt van ‘Schatkist’ Ook computerprogramma’s hebben hun intrede gedaan in de kleuterbouw. Vanaf schooljaar 2019-2020 werken wij in groep 3 t/m 8 met de nieuwe De wereld in getallen en dat is een ‘hybride’ methode. Dit betekent dat deze methode papieren en digitale leermiddelen combineert. Wij werken met leerwerkboeken in groep 3 t/m 6. van De wereld in getallen en dat biedt het basislesmateriaal op papier aan met een aanvulling van digitale leermiddelen, zoals een digibordtool en oefensoftware. Wij werken met de digitale variant in groep 7-8 maar digitaal werken is geen doel op zich. Als doelen zich beter lenen voor papier bieden we een werkboekje aan. Zo werken de kinderen in het werkboek bij oefeningen waar ze een verhaal bij een som bedenken en tekenen en als ze moeten meten met een liniaal. De nieuwe digitale variant van De wereld in getallen is dus ‘optimaal digitaal’ Evenwichtig rekenen De vernieuwende methode De wereld in getallen is verrijkt met de laatste didactische inzichten en resultaten van wetenschappelijk onderzoek, uiteraard vertaald naar de praktijk in de klas en biedt een goede balans tussen begrip, veel oefenen en verbinding met de realiteit. Malmberg noemt dit ‘evenwichtig rekenen’. Wij kiezen niet voor puur traditioneel of realistisch rekenen, maar nemen de sterke elementen uit beide rekendidactieken samen. Rekenen in context Het vlot en vaardig kunnen uitrekenen van kale sommen is een belangrijk onderdeel, maar rekenen is meer dan dat. Het gaat ook om het kunnen toepassen van deze kennis in allerlei dagelijkse situaties. En het is van belang om te begrijpen. Welke som past bij een situatie? Wat betekenen getallen in die som? En wat betekent het antwoord? Functionele gecijferdheid bereik je pas met aandacht voor al deze aspecten. En dat is het belangrijkste doel van ons rekenonderwijs.
Taal en lezen groep 1 tot en met 8 In groep 1 en 2 proberen we de kinderen de functie van taal (lezen en schrijven = communicatie) te laten ontdekken. Methodisch gebruiken wij de Ankers van Schatkist. Wij werken systematisch aan de Tussendoelen beginnende geletterdheid: Boekoriëntatie Verhaalbegrip Functies van geschreven taal Relatie tussen gesproken en geschreven taal Taalbewustzijn Alfabetisch principe Eventueel Functioneel “schrijven” en “lezen”
In groep 3 proberen wij aan te sluiten op de overgangsdoelen 2/3. De kinderen leren lezen met lijn 3. De kinderen leren er niet alleen mee lezen, maar de methode helpt hen ook om andere aspecten van de taal te ontwikkelen, zoals het spreken en luisteren, de woordenschat uitbreiden, spelling en verhalen schrijven. Ongeveer elke veertien dagen komt er een nieuw thema of onderwerp aan de orde. De thema’s hebben met het dagelijkse leven te maken. Daardoor leren de kinderen ook hoe je in het dagelijkse leven de taal kunt gebruiken. Met een uitgebreid computerprogramma en veel spelletjes kunnen de kinderen extra oefenen.
Taal en Spelling Vanaf groep 4 tot en met 8 wordt gewerkt met de taalmethode Staal. Staal is de eerste methode die spelling en grammatica combineert. De bewezen spellingaanpak van José Schraven is hierbij het uitgangspunt. Verrassende thema’s, teksten en actuele bronnen brengen de taal tot leven. Kinderen zien direct resultaat in hun eigen presentatie of publicatie. In elk thema legt Staal een sterk kennisfundament. De kinderen doen de eerste twee weken kennis op. In week drie verwerken ze deze kennis in een eigen publicatie of presentatie. Ze gaan écht met taal aan de slag. Een goede voorbereiding voor later. (Opbrengstgericht werken) Kinderen werken in Staal met bronnen, teksten en foto’s die ze ook buiten de klas tegen kunnen komen. Ze werken naar een betekenisvol eindproduct toe. Staal laat kinderen niet schrijven voor de leerkracht, maar maakt taalonderwijs functioneel en realistisch. (Levensechte bronnen) Staal werkt met de preventieve spellingaanpak van José Schraven. Je bereikt optimale spellingresultaten door een vast ritme, goed voordoen, elke les herhalen en dagelijkse dictees. Staal is de eerste methode die spelling en grammatica combineert. (Beproefde spellingmethodiek)
De spelling wordt niet alleen in de methode getoetst, maar ook twee keer per jaar aan de hand van de Cito-toets “Spellingvaardigheid”.
Voortgezet lezen van groep 3 tot en met 8 Vanaf halverwege groep 3 oefenen de kinderen door middel van stillezen en groepslezen. Op vaste tijden worden de kinderen getoetst op hun technische leesvaardigheid en, indien er voldoende voortgang is geconstateerd, in een hoger technisch leesniveau (AVI) ingedeeld. Er wordt gewerkt met de technisch leesmethode Estafette
Begrijpend lezen van groep 3 tot en met 8 Vanaf medio groep 3 krijgen kinderen teksten om te oefenen met “begrijpend lezen”. Wij werken met de methode ‘Tekstverwerken’ en in enkele groepen met ‘Nieuwsbegrip’. De kinderen van groep 3 tot en met 8 maken naast de methodetoets ook een CITOtoets begrijpend lezen.
(Voorbereidend) Schrijven groep 1 tot en met 8 In groep 1 en 2 bieden wij de kleuters voorbereidende schrijfactiviteiten aan. Dit doen we vooral door de fijne motoriek te stimuleren. Bijvoorbeeld tekenen, knippen, kralenplank etc. Kinderen experimenteren zelf met het schrijven van lettervormen (cirkel, streep of driehoek). Ook houden wij de pengreep en de zithouding van de kinderen in de gaten. In groep 3 schrijven de kinderen met potlood. Hier ligt in eerste instantie de nadruk op het vloeiend produceren van de schrijfpatronen. Aan het einde van groep 4 gaan de kinderen met vulpen schrijven. Wij stimuleren het gebruik van vulpennen opdat de kinderen een betere pengreep krijgen. In de groepen 3 t/m 8 krijgen de kinderen methodisch schrijfonderwijs van de methode Klinkers. Deze schrijfmethode past bij onze taalmethode Staal.
Wereld oriënterende vakken Algemeen Kinderen ontdekken de wereldoriëntatie via thematisch onderwijs. De Benedictus werkt met Online zaakvakken en dat bestaat uit de methode Topondernemers. Topondernemers is een methode die als uitgangspunt heeft dat ieder kind een eigen specifieke manier van leren heeft en de methode laat kinderen op verschillende, verfrissende manieren werken aan aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en topografie. Alle zaakvakken worden met hulpmiddelen als tablet, Ipad, PC of Digibord verwerkt. In de vormgeving en thematische inhoud is in Onlineklas zaakvakken 3-4 rekening gehouden met de belevingswereld van de kinderen en worden zij meegenomen op een ware ontdekkingstocht door de wereld. Met de boeiende thema’s van Onlineklas Zaakvakken 5-8 ontdekken de kinderen de wereld en zichzelf. Het lesaanbod is gestructureerd en dekt de kerndoelen af. Onlineklas geschiedenis bestaat uit papieren of digitale opdrachtkaarten, gebaseerd op de Nederlandse Canon. De kinderen bewaren gemaakte opdrachten in een portfolio.
Topowereld Vanaf groep 5 werken de kinderen met Onlineklas Topowereld. Nederland, Europa en de wereld buiten Europa komen allemaal aan bod via de (digitale) opdrachtkaarten. Vanaf groep 6 werken de kinderen met kaarten die gericht zijn op het kunnen toepassen van topografische kennis en oefenen zij verschillende manieren zoals: kaart verkennen; plaatsen aanklikken; meerkeuzevragen; plaatsen intypen en plaatsen slepen.
Actief burgerschap en sociale integratie Wij stellen ons ten doel om het actief burgerschap en de sociale integratie van leerlingen te bevorderen. Actief burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Burgerschap kan op verschillende manieren worden ingevuld. Sociale integratie verwijst naar de deelname van burgers, ongeacht hun etnische of culturele achtergrond, aan de samenleving in de vorm van sociale participatie, deelname aan de maatschappij en haar instituties en bekendheid met en betrokkenheid bij uitingen van de Nederlandse cultuur. Het onderwijs binnen onze school: gaat er mede vanuit dat de leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving; is mede gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie en is er mede op gericht dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten. Wij werken met thema’s waarbij wij in het kader van o.a. sociale veiligheid en pesten geïntegreerd aandacht schenken aan de volgende vormingsgebieden: Relaties en seksualiteit- actief burgerschap en staatsinrichting; sociale integratie en catechese. Burgerschap maken wij structureel zichtbaar tijdens bijvoorbeeld: Prinsjesdag Verkiezingen, stembureau in school Leerlingenraad Week van de lentekriebels 1-8 met het thema: ‘anders zijn’ De Tweede Wereldoorlog Vooroordelenkoffer in groep 7 Jeugdjournaal dagelijks In het geïntegreerd WO aanbod van Topondernemers Tijdens de lessen Levensbeschouwelijke vorming
Burgerschap maken wij incidenteel zichtbaar tijdens bijvoorbeeld: Incidenteel door bezoek aan gemeentehuis in de gemeenteraad van Heiloo Incidenteel n.a.v. wat er in de wereld gebeurt Incidenteel n.a.v. Kindertelefoon Incidenteel n.a.v. acties voor Goede doelen
Voor alle scholen van Blosse is het beleidsdocument Actief Burgerschap en sociale integratie vastgesteld. Dit document is te downloaden van de site van Blosse
Techniek en Wetenschap ‘Ogen hebben, ogen geven, ogen krijgen’ Het onderzoek ‘Ogen hebben, ogen geven, ogen krijgen’ is een onderdeel (geweest) van het onderzoeksproject Talentenkracht in samenwerking met de Universiteit van Groningen. Er werkte een grote groep wetenschappers mee vanuit verschillende achtergronden: pedagogiek, neuro- en ontwikkelingspsychologie, onderwijskunde, reken- en science-educatie en taalverwerving. Daarnaast zijn ouders, kinderopvang, scholen en vele andere partijen betrokken bij het onderzoeksproject. Zo ook onze school!
Kindcentrum Benedictus heeft de laatste jaren veel ervaring opgebouwd op het gebied van wetenschap en techniek en talentontwikkeling. De school is VTBschool van het eerste uur (voorbeeldschool), en een deel van het team heeft het VTBPro-traject gevolgd. De school heeft eerder meegedaan aan de pilot Expertisecentrum TalentenKracht. De hele schoolgemeenschap (team, directie, kinderen en ouders) was hierbij betrokken. De Benedictusschool is een Vindplaatsschool en daardoor worden de waardevolle ervaringen uit de vorige pilot; kennis en Good Practices overgedragen aan andere basisscholen in de regio Noord Kennemerland. Peuters en kleuters zijn onderzoekend, stellen vragen. Het is de vraag of wij, volwassenen, ons wel genoeg bewust zijn van wat kinderen eigenlijk allemaal doen en zeggen. Herkennen we hun nieuwsgierigheid als (exact) redeneren, kunnen we de juiste vragen stellen om kinderen verder te boeien? Krijgen kinderen genoeg mogelijkheden om hun interesses en creativiteit verder te ontwikkelen?
De school werkt met het systeem van maandelijkse “techniek” middagen, waarbij de kinderen werken aan techniekkisten over diverse onderwerpen. Er zijn leerlijnen ontwikkeld voor de onderwerpen die aan bod komen. In de onderbouw wordt er vaker volgens de TalentenKracht aanpak gewerkt. De school doet jaarlijks mee aan de Grote Rekendag. De benadering vanuit TalentenKracht: “kinderen uitdagen, laten denken en redeneren” wordt in principe op allerlei momenten, ook onverwachte, toegepast. Dit kan dus ook bij rekenlessen zijn.
Verkeer De groepen 1 tot en met 5 werken met de methode “Veilig door het verkeer”. Om de twee jaar nemen de kinderen van groep 7 en 8 deel aan het “vrachtwagenproject”. De leerlingen worden dan bewust gemaakt van hun positie als fietser in het verkeer nabij vrachtwagens. Hiervoor is subsidie beschikbaar gesteld door de overheid. In groep 8 wordt jaarlijks, voorafgaand aan de kampweek, een fietskeuring gehouden. Praktische vaardigheden als deelnemer aan het verkeer leren kinderen al vanaf groep 5. In groepsverband fietsen de kinderen naar bijvoorbeeld de bibliotheek, het zwembad, de ijsbaan, het voortgezet onderwijs etc. In groep 6, 7 en 8 wordt incidenteel gewerkt met materiaal van 3VO om de actuele verkeersregels en borden te bespreken.
Muziek en het schoolorkest Muziek is meer dan alleen maar zingen, al blijft zingen een voorname plaats innemen bij de muzikale vorming. Naast het zingen van liedjes wordt er ook aandacht geschonken aan het bewegen op muziek, maat- en ritmeoefeningen, het bespelen van instrumentjes ter begeleiding en het leren luisteren naar muziek. Wij hebben als school gekozen voor een methode die een doorgaande lijn heeft van groep 1 tot en met 8. Wij werken met de methode: “123Zing” en deze sluit aan bij de andere vakken die met Kunstzinnige vorming te maken hebben. Vanaf groep 5 kunnen de kinderen zich opgeven voor blokfluiten. Een leerkracht verzorgt deze lessen onder schooltijd. Wij hebben als school een eigen schoolorkest dat bestaat uit kinderen van groep 7 en groep 8. De kinderen van het orkest verzorgen meerdere malen per jaar een optreden onder andere tijdens de vieringen van onze school. Om de twee jaar verzorgen alle kinderen, leerkrachten en ouders een kerstconcert in ‘de Koepel’ of in de Ter Coulsterkerk. Het concert van 2018 in de Ter Coulsterkerk werd bezocht door 750 mensen.
Tekenen, handvaardigheid en textiele werkvormen De kinderen komen met verschillende technieken in aanraking. Naast het plezier in deze vakken hopen wij kinderen ook kritisch te leren kijken naar eigen kunst en werk van anderen. Wij werken met de methode: ‘Moet je doen” en deze voldoet aan de kerndoelen. We zijn cultuureducatie meer gaan koppelen aan creatieve vakken en organiseren jaarlijks in februari een Kunstcarrousel met tentoonstelling.
Cultuureducatie met kwaliteit De Benedictus werkt met De Cultuur Loper, een programma dat invulling geeft aan de landelijke regeling Cultuureducatie met kwaliteit met als doel ervoor te zorgen dat cultuureducatie van goede kwaliteit een vaste plek krijgt binnen het onderwijs. Binnen de gemeente Heiloo is een werkgroep, incidenteel ondersteund door de SKV in Alkmaar, actief op het gebied van cultuuraanbod aan basisschoolleerlingen. Van alle basisscholen hebben een vertegenwoordiger zitten in deze werkgroep. Zij zoeken elk jaar een cultureel evenement uit waar de leerlingen uit Heiloo naar toe gaan. Dit kan bijvoorbeeld een dans-, muziek- of dramavoorstelling zijn. De school neemt samen met de gemeente deze kosten voor haar rekening. Op de Benedictusschool is een gecertificeerd Cultuur coördinator aanwezig en wordt ieder jaar o.a. een Kunstcarrousel georganiseerd.
Engels In de groepen 7 en 8 wordt Engels gegeven. Het is de bedoeling de kinderen een positieve houding bij te brengen ten aanzien van het Engels, maar we willen ook dat ze in zekere mate leren spreken, luisteren, lezen en schrijven in het Engels. Vanaf 2014 wordt in groep 7 en groep 8 gewerkt met de digitale methode: Grooveme.
ICT en veilig internet gebruik De school beschikt over meerdere computers, laptops, I-Pads en Chromebooks. Deze zijn allemaal aangesloten op het netwerk. Het uitgangspunt is dat kinderen zoveel mogelijk in de eigen klas kunnen beschikken over deze digitale hulpmiddelen. Blosse beschikt over een internetprotocol. Op school leren wij de kinderen veilig omgaan met internet. De kinderen: - leren op speelse wijze omgaan met de computer/muis/toetsenbord - werken met software behorend bij een methode, bijvoorbeeld rekenen en taal - krijgen ondersteuning bij het inoefenen van bepaalde vaardigheden - kunnen eigen teksten maken en printen - gaan begeleid zoeken op internet In de groepen 6 tot en met 8 werken wij bewust met de kinderen aan een kritische houding ten aanzien van multimedia gebruik. Het protocol gedragscode ICT-gebruik en het privacy protocol kunt u lezen in het document: Veiligheidsbeleid van de Benedictusschool en is te vinden op de website van de school.
Kanjertraining De Benedictus is officieel een Kanjerschool en dat wil zeggen dat de school/ de leerkrachten over alle licenties beschikken om de training verantwoord te geven op school. Mocht u meer informatie willen over de kanjertraining: www.kanjertraining.nl.
Lichamelijke opvoeding voor groep 1 tot en met 8 In groep 1/2 staat bewegingsonderwijs dagelijks op het rooster. Twee keer per week wordt er in aansluiting op het bewegingsonderwijs in groep 3, methodisch gegymd. Er wordt buiten op het schoolplein of binnen in het speellokaal gespeeld of gegymd. In alle groepen wordt gewerkt met de methode “Basislessen Bewegingsonderwijs”. Accenten zijn onder andere het veelzijdig bewegen, plezier en een positieve houding tegenover bewegen, sociaal gedrag in bewegingssituaties. Vanaf groep 5 mogen de kinderen douchen. Er zijn gescheiden doucheruimtes. Buitengym vindt plaats op het veld voor de school en komt in plaats van de les in het gymnastieklokaal. Tegen een geringe vergoeding wordt aan de groepen 5, 6 en 7 vier weken lang schaatstraining gegeven op ijsbaan: De Meent te Alkmaar. Schaatsles vervangt de gymles van die week.
Praktisch delen wij
Abonnementen en software De school wordt regelmatig benaderd door commerciële instellingen met de vraag reclame te maken voor hun producten door middel van het uitdelen van folders. Samen met de ouders hebben wij dit onderwerp ingebracht in een ouderpanel van de school. Met het ouderpanel hebben wij vastgesteld dat het vermelden van de naam van de leverancier/uitgever voldoende is om ouders die tijdschriften etc. willen bestellen, door te verwijzen naar de uitgever. Abonnementen als Okki, Bobo en Taptoe en Hello You kunt u rechtstreeks bestellen bij www.malmberg.nl of Zwijssen
Jeugdgezondheidszorg/GGZ De schoolarts neemt de zorg van het peuterbureau over op het moment dat de kinderen naar de basisschool gaan. Sommige kinderen blijven onder controle van de schoolarts voor bijvoorbeeld ogen, oren, lengte of gewicht. De schoolarts heeft een steunpunt in Heiloo en is alleen na overleg met de school voor ouders te bereiken op telefoonnummer 072-5662661. U kunt ook op jgz-admin@ggd-alkmaar.nl informatie opvragen. De Jeugdgezondheidszorg van de GGD werkt preventief, dat wil zeggen; uit voorzorg. Zij nodigen kinderen gedurende de gehele schoolperiode minimaal drie keer uit voor een onderzoek om mogelijke problemen in het opgroeien te signaleren. Indien wij problemen op het spoor komen, helpen wij u de juiste weg te bewandelen. Als u zelf vragen of zorgen heeft over de gezondheid en/of ontwikkeling van uw kind, kunt u een extra onderzoek of gesprek met de jeugdarts of jeugdverpleegkundige aanvragen. Bezuinigingen op jeugdzorg maken dat beleid mogelijk wordt aangepast.
5-6-jarige kinderen Alle kinderen rond de leeftijd van 5 à 6 jaar komen voor een onderzoek door de jeugdarts en doktersassistente. Er wordt gekeken naar lengte, gewicht, ogen, oren, houding, motoriek, spraak- en taalontwikkeling.
10-11-jarige kinderen Alle kinderen rond de leeftijd van 10 à 11 jaar worden uitgenodigd voor een onderzoek door de jeugdverpleegkundige. Tijdens dit onderzoek wordt onder andere gelet op hoe uw kind zich voelt en gedraagt en hoe het gaat in contact met leeftijdsgenoten. Ook is er aandacht voor uw vragen over het gedrag van uw kind en/of de opvoeding. Voorafgaand aan het onderzoek komt de doktersassistente op school om de lengte en het gewicht van uw kind te meten en om de ogen na te kijken. De resultaten hiervan worden door de verpleegkundige met u en uw kind besproken.
Kledingactie Circa twee keer per jaar wordt er een kledinginzamelingsactie gehouden. De opbrengst gaat naar de kas van de ouderraad die het geld o.a. besteedt aan extra materiaal voor de kinderen. Wij hopen dat u kleding, dekens, lakens etc. (wel heel en schoon) wilt bewaren. De data worden op de jaarkalender vermeld
Luizen, hoofdluis Luis in het haar? Kammen maar! Dat is de boodschap die GGD'en willen meegeven aan basisscholen, kinderopvang en ouders van schoolgaande kinderen. Want naast de kinderen zelf, krijgen vooral zij met hoofdluis te maken. De juiste aanpak kan voorkomen dat hoofdluis een hardnekkig probleem wordt. Regelmatige controles zorgen er bijvoorbeeld voor dat een snelle behandeling mogelijk is. Zo blijven kinderen elkaar niet besmetten. Als een kind hoofdluis heeft, dan raadt de GGD aan het haar gedurende twee weken dagelijks te kammen met een netenkam. Eventueel kan het kammen gecombineerd worden met een anti-hoofdluismiddel. Verder is het belangrijk om ook huisgenoten te controleren en de omgeving grondig schoon te maken. Het is ook verstandig om het te melden op school, bij clubjes en vriendjes. Op school wordt na een vakantie periode preventief gecontroleerd op hoofdluis door ‘vrijwilligers’, ouders. U blijft als ouder eerst verantwoordelijke om uw kind te controleren op luis.
Medicijnverstrekking en medische handelingen Wanneer het nodig is dat uw kind onder schooltijd (bijvoorbeeld) medicijnen moet innemen, dan dient de ouder zelf zorg te dragen dat een derde persoon de medicatie geeft. Leerkrachten van Stichting mogen vanwege aansprakelijkheid geen enkele medische handeling verrichten. Het protocol ‘Medicijnverstrekking en medische handelingen op basisscholen’ is opgenomen in het Veiligheidsbeleid van de Benedictusschool en is ook te downloaden via www.stichtingBlosse.nl
Melk drinken en gezond tussendoortje De Benedictus heeft een convenant afgesloten met de gemeente Heiloo om appeltje-eitje beleid uit te voeren of na te streven. De kinderen mogen tijdens de ochtendpauze water drinken en in hun lunchpakket een zuivelproduct nuttigen. Alleen fruit is toegestaan als tussendoortje. Verdere afspraken staan vermeld in het jaarboekje dat jaarlijks wordt uitgereikt aan de ouders/verzorgers. De traktaties moeten ‘gezond’ en bescheiden zijn. De kinderen kunnen via school dagelijks melk drinken. Bezoek ook de website: www.schoolmelk.nl voor alle verdere informatie. Schoolvakanties en vrije dagen worden niet doorberekend.
Schoolfotograaf Jaarlijks komt de schoolfotograaf op school voor groepsfoto’s en individuele portretten. Broertjes en zusjes mogen samen op de foto.
Schoonmaak Blosse heeft voor onze school de schoonmaak via een Europese aanbesteding ondergebracht bij Dolmans. Klachten over de hygiëne en netheid in de school kunt u neerleggen bij de directie. Daarnaast doen we enige malen per jaar een beroep op ouders voor extra schoonmaakactiviteiten. Met name de ramen aan de buitenkant willen wij graag met een aantal ouders één keer per jaar, eind januari, wassen. De leerkrachten en leerlingen werken samen aan een nette, opgeruimde school.
Traktaties en afspraken Wij zijn een Appeltje-Eitje school. We verwachten van een jarige job een bescheiden en een gezonde traktatie voor de kinderen. Er wordt veel gesproken over gezond eten en drinken en over kinderen die zwaarder worden. De school heeft een voorbeeldfunctie. Er zijn veel ouders die een snoeptraktatie niet wenselijk vinden. Wij vragen u hier rekening mee te houden. Ouders mogen t/m groep 4 mee de klas in als de verjaardag wordt gevierd.
Schoolregels In het Veiligheidsbeleid van de Benedictusschool staan naast Algemene uitgangspunten en Gedragscode, ook gedragsregels voor leerlingen, onderwijskundig en onderwijsondersteunend personeel beschreven. Het document veiligheidsbeleid van de Benedictusschool kunt u vinden op de website van de school
Dit verwachten wij
Op school: Is het een gewoonte een ander te begroeten of gedag te zeggen; Gaan wij zorgvuldig met eigen spullen en die van anderen om en verzorgen onze leefomgeving; Lopen we, met of zonder begeleiding, rustig in het schoolgebouw; Komen wij op tijd; Noemen wij elkaar bij de naam; Zijn wij zelf verantwoordelijk voor onze daden en kunnen wij daarop worden aangesproken; Lossen wij ruzies, conflicten en meningsverschillen op door met elkaar in gesprek te gaan. De kanjertraining gebruiken we als uitgangspunt; Zorgen we ervoor dat een conflict niet escaleert; Praten wij respectvol en rechtstreeks tot de betrokkenen Accepteren wij geen pestgedrag Gebruiken wij geen tabak of alcohol; Vinden we dat deze regels op school en tijdens buitenschoolse activiteiten gelden (bijv. schoolreisjes, sportdagen, kamp, tijdens gymlessen enz.).
Tussen 8.00 uur en 8.30 uur kunt u afbellen als uw kind de school niet kan bezoeken. Wij hebben een rookvrije omgeving. Kinderen bezoeken onder schooltijd geen tandarts, orthodontist etc. Verlof kunt u met een formulier aanvragen bij de directie. Wij zien de kinderen graag op goed schoeisel naar school komen. Schade en letsel als gevolg van bijv. het dragen van teenslippers op school is voor eigen risico. School is aansprakelijk/verantwoordelijk voor schooleigendommen. Mobiele telefoons worden op school uitgezet.
Op het plein: Zet de fiets altijd in de fietsenstalling. Loop over het pad naar het plein. Als je even binnen wilt zijn, vraag het aan de juf of meester op het plein. We blijven op het plein. De fietsenstalling is voor de fietsen en het plein is om te spelen. De speeltoestellen gebruiken we zoals is bedoeld. We houden rekening met elkaar en elkaars wensen. Ons schoolplein is een schoon en opgeruimd plein.
In het gebouw: Als je de klas binnenkomt, ga je rustig op je plek zitten; Wij lopen rustig door de gangen. Wij blijven van elkaar en elkaars spullen af. Kauwgom hoort in de prullenbak. Praat rustig en positief. Zorg voor de spullen en elkaars spullen. Het bureau van de leerkracht is voor de leerkracht. We verlaten de klas rustig. We sluiten de deuren met de handen. Wij hangen jassen en tassen netjes op. Na toiletgebruik wassen wij handen. Skeelers en steppen staan buiten of blijven thuis. Wij doen onze pet / hoofddeksel etc. binnen af. Mobieltjes zijn uit in de school. De kopieer- en de voorraadruimte is voor de leerkrachten (ook de papierkast). Leerkrachten zetten de bibliotheekboeken terug. In Hetloo werken wij rustig, d.w.z. zachtjes praten/overleggen. Gebruik de juiste ingang. Je steekt je vinger op wanneer je iets wilt zeggen of vragen; Je luistert respectvol naar elkaar. Iedereen mag voor zijn of haar mening uitkomen; Samen zorg je ervoor dat het netjes blijft in en om het schoolgebouw; Pesten accepteren we niet, we spreken elkaar aan op pestgedrag; Je zorgt samen voor een goede sfeer.
Van medewerkers: Je zorgt voor een positieve uitstraling waarbij complimenten stimulans en beloning kernwoorden zijn van je aanpak; Je hanteert beleefdheidsvormen naar de kinderen toe en behandelt ze met respect ten aanzien van hun eigenheid en ontwikkeling; Je hanteert een zorgvuldig taalgebruik naar kinderen en ouders/verzorgers toe; Als leerkracht zorg je voor een sfeer van rust en veiligheid; Je zorgt voor een groepsklimaat waarin verschillen tussen kinderen geaccepteerd worden; Je gaat zorgvuldig en professioneel om met ongedisciplineerd gedrag van kinderen.
|
ContactBenedictusschool J.P. Hasebroekweg 21 1851 CK Heiloo T. 072-5331857 Brin nr: 09XB
Laat een bericht achter | Aangesloten bij
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
| Snel naarHome Benedictusschool praktische zaken ouder samenwerking
onderwijs zaken organisatorisch
| Groepen foto's nieuws zoek
|