'Aangehaald'(vrijdag 20 september 2024)

20-09-2024

Sportdag

De week tegen pesten

Lunch

Ik wil jou niet… (moet mij van het hart):

Studiedag en start Kinderpostzegels

Afwezig

* maandag is Kleijn Barlaken afgesloten en is de school waarschijnlijk moeilijk te bereiken. Wij schatten in dat veel kinderen moeten omrijden en er is waarschijnlijk meer drukte op de weg.

Sportdag

De sportdag op Trias was een groot succes! Het mooie weer en de hulp van ouders (dank daarvoor!), leerkrachten en vakleerkracht Saskia hebben ervoor gezorgd dat alles vlot verliep. De kinderen waren fanatiek tijdens de activiteiten, zoals verspringen, de 60-meter sprint en zelfs hordelopen. Maandag krijgen ze van juf Saskia hun welverdiende diploma.

De kleuters krijgen hun sportdag in het voorjaar. Volgend jaar zullen we wel de eindtijd van de sportdag iets aanpassen, zodat het ophalen van kleuters op school en hun broertjes of zusjes op het sportveld beter te combineren is.

Week tegen pesten

De jaarlijkse Week Tegen Pesten is van 23 t/m 27 september 2024 en het thema is ’Denk FF na! Als het om geklets gaat. In alle groepen staan we met behulp van de Kanjertraining stil hoe we er samen voor kunnen zorgen dat het fijn en veilig gaat en blijft gaan op school.

In de bijlage kunt u o.a. ook lezen hoe u dit thuis bespreekbaar kunt maken.

Lunch

Wat fijn dat ouders betrokken zijn en meedenken over een gezonde lunch voor onze school! Vorige week hebben we een bericht gedeeld over gezonde lunches, waarbij we onder andere aangaven dat noten – hoewel gezond – niet altijd veilig zijn voor iedereen. Binnen het team hebben we hier samen verder over nagedacht, maar nog geen goed antwoord op de vraag: wat kunnen we dan wél aanbieden?

Diezelfde vraag komt ook van ouders, en het is fijn om te horen dat er ouders zijn die willen meedenken over een gezonde en creatieve lunchoplossing. Niet iedereen eet makkelijk brood, en samen kunnen we nadenken over alternatieven die passen binnen een gezonde lunchschijf voor onze school. Wilt u creatief meedenken over gezond lunchen op school, schuif dan aan op woensdagavond 9 oktober om 19.30 uur.

Ik wil jou niet

Het is soms lastig om om te gaan met situaties waarin een kind problematisch gedrag vertoont in de klas, vooral als andere kinderen daar hinder van ondervinden. Het is begrijpelijk dat ouders bezorgd zijn als hun eigen kind negatief wordt beïnvloed door het gedrag van een ander. We willen benadrukken dat wij als school de taak hebben om inclusief onderwijs te bieden, waarbij ieder kind erbij hoort en zich welkom voelt.

Wij doen ons uiterste best om voor álle kinderen een fijne en veilige omgeving te creëren. Daarbij is het belangrijk om te erkennen dat het gedrag van een kind vaak in samenspel met andere kinderen ontstaat. Ook dat aandeel moeten we willen zien. Het is niet alleen het ene kind dat verantwoordelijkheid draagt; vaak speelt de dynamiek tussen kinderen een rol in het ontstaan van gedrag.

We begrijpen dat ouders onderling over dit soort kwesties praten, en we merken ook dat er een trend is waarbij ouders elkaar versterken in hun zorgen als het gaat om storend gedrag in de klas. Die zorgen mogen er zijn, en we luisteren graag naar deze feedback. Wat echter niet bijdraagt aan een oplossing, is het verzoek om een kind volledig uit te sluiten of buitenspel te zetten.

De gedachte ”dat kind heeft het altijd gedaan” is niet alleen vaak onterecht, maar kan ook leiden tot een gevoel van uitsluiting voor de betrokken leerling en zelfs voor broertjes of zusjes in andere klassen. Wij geloven erin dat elk kind kansen verdient om te leren en te groeien, en wij willen met elkaar een omgeving creëren waarin kinderen, ondanks moeilijkheden, zich kunnen ontwikkelen met de steun van hun klasgenoten, leraren en ouders.

Laten we samen blijven bijdragen aan een positieve sfeer voor iedereen in de klas, zonder iemand buiten te sluiten.

Studiedag en kinderpostzegels

De kinderen zijn woensdag allemaal vrij.

De kinderpostzegelactie is uniek in Nederland en in de wereld. De actie is opgenomen in de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed. Misschien heb je er zelf als kind ooit wel aan meegedaan. In de loop der jaren is er natuurlijk wel wat veranderd. Zo is de werkwijze nu (bijna) helemaal digitaal: de kinderen verkopen met QR-codes, ze kunnen alles online volgen en ze spelen een game met hun groep. Die digitale aanpak is leuk, makkelijk, veilig en efficiënt. Kinderpostzegels bestaat dit jaar 100 jaar en dat maakt ook de kinderpostzegelactie 2024 extra bijzonder!

Afwezig

Van 26 september t/m 4 oktober ben ik afwezig en kunt u met vragen bij juf Eefje terecht of stuur een topic naar de leerkracht.

20240920_071938 20240920_071938
athletics athletics