Continurooster; brief en strookjes
ingevoerd op 26-1-2012
Geachte ouder/verzorger
Vandaag is de brief met de informatie over het continurooster meegegeven aan de kinderen.
De inhoud van de brief kunt u hieronder nalezen.
Inleveren van de strookjes kan t/m vrijdag 9 januari 2015 in een bus op school of bij de leerkracht.
we graag alle meningen weten en hopen dat u het antwoordstrookje inlevert op school.
De MR zal medio januari de uitkomsten van deze peiling gaan bespreken en afhankelijk hiervan verdere acties gaan ondernemen.
Dank voor uw medewerking
MR oudergeleding en MR teamgeleding
Behoeftepeiling andere schooltijden Benedictus school
Beste ouders,
Woensdag 26 november vond op de Benedictus school de informatie avond plaats welke in het teken stond van andere schooltijden. Uitgangspunt van de avond was het teruggeven aan de ouders waar de behoefte om over dit onderwerp te praten vandaan komt en het verstrekken van informatie omtrent veranderende schooltijden. Met een opkomst van rond de 120 belangstellenden kunnen we spreken van een druk bezochte bijeenkomst. Middels deze brief willen we nog even kort terugkomen op de inhoud rondom het thema en vragen we u naar uw mening.
Waarom andere schooltijden?
Belangrijkste reden om over andere schooltijden met elkaar in gesprek te gaan zijn de problemen rondom de tussen schoolse opvang. De TSO medewerkers zijn betrokken en gemotiveerd maar geven ook de grenzen aan van wat binnen hun mogelijkheden en verantwoordelijkheid ligt. Op sommige dagen maken meer dan 100 leerlingen gebruik van TSO. Dit zorgt voor veel druk op de leerkrachten, onrust voor de kinderen tijdens het overblijven en het wisselen, is er veel ‘weglektijd’ wat ten koste gaat van de lesuren en ontstaan er onveilige situaties tijdens het halen en brengen.
Vanuit de medezeggenschapsraad zijn zowel de docenten als de oudervertegenwoordiging het erover eens dat dit geen houdbare optie is en dat er dus wat moet veranderen.
Reacties
Naar aanleiding van de bijeenkomst hebben meerdere ouders aangegeven dat voor hen de avond waardevol was en dat ze naast de informatie die ze die avond hebben ontvangen verder op onderzoek gaan naar meer informatie. Via internet en ervaringsdeskundigen laten zij zich informeren over de mogelijkheden en impact. Zo kan een ieder kijken wat veranderende schooltijden voor impact heeft op de eigen situatie.
Dit geldt ook voor de docenten en schoolleiding, zij waren vorig jaar nog sceptisch maar zijn na onderzoek en het inwinnen van informatie bij ervaringsdeskundigen overtuigd van de voordelen. Met name de rust en structuur die het geeft aan de kinderen is hierin doorslaggevend geweest.
Welke alternatieven zijn er mogelijk?
In onze zoektocht naar mogelijke oplossingen hebben we meerdere opties onderzocht middels het bijwonen van bijeenkomsten, het informeren bij andere scholen en ervaringen beschreven op het internet. Naast de hieronder beschreven mogelijkheden zijn er meer opties welke wij echter niet haalbaar vinden voor onze school op dit moment. Per oplossingsrichting geven wij als medezeggenschapsraad aan wat ons standpunt is, deze geldt zowel voor de docenten als de oudergeleding.
1. Professionele tussen schoolse opvang. Gekwalificeerde externe medewerkers worden ingehuurd om het overblijven te begeleiden. Voordeel is dat de leerkrachten hierdoor worden ontlast en gewoon middagpauze kunnen nemen.
Oordeel MR: lost slechts een deel van het probleem op. De onrust tijdens het wisselen, de ‘weglektijd’ van lesuren en veiligheid rondom school blijven bestaan.
2. Continu rooster. Hierbinnen zijn twee mogelijkheden. Variant één betreft:
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.30 – 14.30 uur
woensdag van 08.30 tot 12.15 uur
Gevolg is dat er extra uren worden gemaakt en studiedagen worden ingeroosterd.
Maandag, dinsdag en donderdag van 08.30 – 14.30 uur
Gevolg woensdag en vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur en groep 1-2-3-4 zijn ’s middags vrij.
Oordeel MR: deze variant brengt met zich mee dat de leerkrachten teveel uren achter elkaar maken waardoor een pauze van drie kwartier verplicht is volgens de arbeidstijdenwet. Gevolg is dat leerkrachten in de pauze groepen van elkaar moeten over gaan nemen waardoor twee klassen tijdens de lunch worden begeleid door één docent.
3. Vijf gelijke dagen model. Lestijden zijn als volgt:
Maandag t/m vrijdag van 08.45 – 14.15.
Oordeel MR: voorkeur van docenten en oudergeleding gaat uit naar deze variant. Gezien het aantal aaneengesloten uren per dag geeft de arbeidstijdenwet aan dat docenten een half uur pauze met leerlingen mogen nemen. Grote voordeel is dat de docent met de eigen leerlingen in de klas luncht en vervolgens nog naar buiten gaat met de groep. Voor de kinderen geeft deze variant het meeste rust en structuur.
Gevolg is dat er extra uren worden gemaakt en een aantal studiedagen wordt ingeroosterd.
Kosten
Eén van de punten die op de bijeenkomst naar voren kwam was dat een aantal ouders extra buitenschoolse opvang moeten gaan regelen wat kosten met zich meebrengt. Stichting Flore gaat namens de Benedictus met Forte opvang in gesprek om te kijken of er een mogelijkheid is opvang voor een uur te realiseren. Momenteel is er alleen de mogelijkheid een hele middag af te nemen met bijbehorende kosten. Daarnaast is door meedenkende ouders geopperd de opvang tussen 14.15 en 15.30 intern te regelen. Ook dit is in onderzoek, met name de aansprakelijkheid speelt een rol.
Tot slot
Het afgelopen half jaar heeft de MR zich verdiept in andere schooltijden en na een sceptische start zijn we zeer enthousiast geworden. Belangrijkste argument voor ons is de rust en regelmaat die het met zich meebrengt voor de kinderen. Op de diverse fora op internet staat dit uitgebreid beschreven door zowel ouders als leerkrachten die hier de afgelopen jaren ervaring mee hebben opgedaan.
Als MR hebben we uitgesproken dat niets doen geen optie is.
Ook is het een gegeven dat, welke variant we ook kiezen, niet iedereen zich prettig zal voelen bij de gekozen richting. Zo zal iedere ouder en ieder gezin zijn verhaal hebben en zullen we met elkaar bekijken wat voor de kinderen, ouders en leerkrachten de best mogelijke oplossing is. Wilt u het strookje met uw voorkeur voor vrijdag 9 januari 2015 inleveren op school? Er staat een bus in de hal.
Gezin:
Waar gaat uw voorkeur naar uit:
o Neutraal, geen voorkeur
o Professionele tussen schoolse opvang
o Continue rooster
o Vier om één
o Drie om twee
o Vijf gelijke dagen model
Reactie: (Jeroen Haanstra (namens MR))
23-1-2015, 21:29
In de info van deze week staan de vervolgstappen mbt andere schooltijden. Wat we gaan doen is, met een aantal ouders die aangegeven hebben graag mee te denken, de verschillende opties tegen het licht aan houden. Alle voor en nadelen van vijf dagen model, wel of niet sporten, continu rooster, aanvangstijden, opvang tot 15.30 etc bespreken we. Dat er wat gaat veranderen is zeker, hoe we dat gaan doen bespreken we met elkaar.
Een grote meerderheid is voor andere schooltijden alleen over de invulling is verschil van inzicht. Ik ben ervan overtuigd dat we daar uit gaan komen. Ook ten aanzien van de kosten zullen we een standpunt in nemen en hebben we contact met Forte. Iedereen het naar de zin maken is utopisch in dergelijke trajecten, wel gaan we voor de grootste gemene deler!
Reactie: (wilfred kreuger)
23-1-2015, 19:25
Beste MR, een van de opties was een professionele opvang, als dat tussen de middag mogelijk was dan moet dit toch ook na schooltijd te regelen zijn?. dan hoeft Forte toch niet gebruikt te worden voor dat ene uurtje per dag???
Reactie: (Mirella Suurhoff)
11-1-2015, 06:57
Ik ben erg blij met het continu rooster, het zal zoveel meer rust brengen voor de kinderen. Wanneer ze op school zijn, blijven ze daar en wanneer ze naar huis komen, kunnen ze daar ook lekker blijven. Duidelijkheid dus. Geen geheen-en-weer meer. En ik heb er alle vertrouwen in dat er een goede keuze wordt gemaakt voor een geschikt rooster. Ik laat het allemaal op me af komen en uiteindelijk komt alles weer goed!
Reactie: (Jeroen Suijk)
10-1-2015, 23:23
Beste MR en school, 9 jan. is voorbij, de briefjes zijn door de meeste ouders ingeleverd, maar hoe zit het met al die vragen die afgelopen maand op de site stonden over het continurooster? Hadden die niet voor 9 jan. beantwoord moeten worden, want veel ouders twijfelde nog over hun keuze omdat er nog zoveel vragen waren. Ik heb de antwoorden jammergenoeg niet voorbij zien komen en toch moest het briefje afgelopen week ingeleverd worden(?????)
Reactie: (Kurvers)
9-1-2015, 21:28
Zie voorstanders van gelijke dagen model.
Ik: een parttime baan/salaris, 2 uur reistijd heen/weer.
Sorry maar in ons geval wordt t meer maar korter werken / meer reisgeld/of gedwongen te dure bso).
De vrije dag die over is voor bv ziekenhuis,fysio etc wordt gevuld met werken. Kind moet dan na 2en met ouder mee.
Ik wil ook graag mijn kind zien, en soms meedoen met school activiteiten, maar door een 5 dagen model, wordt mijn kind straks opgevoed door??
Het wordt voor ons dan bso (leuk voor je kind) OF we kunnen onze kinderen laten sporten cq hobby's.
Zo zie je ieder gezin is verschillend.
Reactie: (Popi)
9-1-2015, 18:15
Ik ben benieuwd wat gaat we doen met onze kinderen die woensdag middag sporten. Bij vijf gelijke dagen moeten ze stoppen met zwemmen,voetballen,schaatsen. Doe dan vier langere dagen en woensdag tot 12.15-12.30.
Reactie: (Marieke)
6-1-2015, 07:58
Beste MR/directie,
Ook ik ben benieuwd of er al gesproken is met Forte. Als nog niet duidelijk is of we voor een hele middag moeten gaan betalen of dat je een uur kan afnemen, hoe kan je dan een keuze maken voor 9 januari? Daarnaast ben ik ook benieuwd wat de kosten nu pprecies zijn als er proefessionele TSO wordt aangeboden. Dit is mij ook nog niet duidelijk
Ik hoop dat jullie voor 9 januari mij een atwoord kunnen geven
Reactie: (Nicole)
5-1-2015, 21:55
Waarom begint het continu rooster (nummer 2) de les om 08:30 uur? Nu is dat 08:45 uur.
Bij de Radboudschool (ook van stichting Flore) hebben ze ook een continue rooster. De schooltijden zijn daar, ma, di, do, en vrijdag van 08:45 tot 14:45 uur en woensdag van 08:45 tot 12:15 uur. De kinderen zijn hier niet op vrijdagmiddag vrij. De kinderen eten in de klas met de eigen leerkracht. Vervolgens gaan de kinderen buiten spelen onder toezicht van een aantal leerkrachten. De andere leerkrachten hebben dan pauze. Er is een onderling rooster gemaakt.
Op de website van de Radboudschool kunt u een enquête inlezen hoe het continue rooster is ontvangen.
http://www.radboud-school.nl/content/26337/download/clnt/52413_Uitslag_enqu%C3%AAte_continurooster_juni_2013.pdf
Misschien kan deze optie (ook omdat de Radboutschool ook van Stichting Flore is) nog toegevoegd worden.
Reactie: (Monique)
5-1-2015, 08:58
Beste MR, hebben jullie wel eens nagedacht over hoeveel groter de overgang wordt van basisschool naar voortgezet onderwijs. Als je nu de kinderen laat wennen aan iedere dag om 14:15 uur uit te zijn hoe moet het dan als ze straks in de brugklas weer iedere dag tot 16:30 uur moeten?? En daarna nog eens aan hun huiswerk. Ik ben net zoals Jeroen voorstander van het ouderwetse schoolmodel. Wandelend naar school en tussen de middag thuis
Reactie: (Nieke Berghuis )
21-12-2014, 14:49
Goedenmiddag,
Is er inmiddels al een gesprek geweest met Forte?
Ik vind dat behoorlijk bij moeten gaan betalen als we nu vanaf 14:15 ipv 15:30 BSO moeten gaan afnemen.
De uitleg die op de informatie avond werd gegeven klopte niet. Op dat moment gaf forte aan dat we de hele middag opvang af moeten nemen. Het compenseren van het uurtje van de middag (tso) naar BSO om 14:15 klopt dus niet.
Uurtje/factuurtje daar doet forte niet aan werd mij verteld.
Afname van 14:15-18:30 werd er gezegd.
En daarom ook mij vraag aan Forte:
Ik heb dit ook bij een van de leerkrachten aangegeven om het gesprek met Forte aan te gaan...
Kan de middagopvang verdeeld worden in bv 2 blokken?
14:15 tot 15:30-16:00
En
16:00 tot 18:30
Ik hoop dat we hier binnenkort een antwoord op kunnen krijgen.
Reactie: (Jan de Boer)
18-12-2014, 11:15
Het 5 gelijke dagenmodel is naar onze mening een goede keuze die zowel voor het leraren als voor de kinderen het best is. Goed doordacht en onderbouwd. Zeker voor de regelmaat waar kinderen veel baat bij hebben is dit de beste optie
Reactie: (Eva van Veen)
16-12-2014, 22:11
Beste MR en school,
Ook ik vind dat jullie zorgvuldig te werk gaan, heel fijn. Mijn persoonlijke mening is dat wanneer je puur kijkt naar het belang van de kinderen , het 5 gelijke dagen-model het fijnste voor hen is. Hoe lekker is het voor ze , om al om 14.15 u uit te zijn, met elke dag hetzelfde patroon. Zo kun je 's middags extra lang van je kind genieten ipv te haasten tussen de middag. Dat de opvang anders moet worden is iets waar ook wij even mee worstelen maar gelukkig hebben we nog 8/9 maanden om dat te regelen.
Reactie: (mw k belkom)
16-12-2014, 18:31
Kan er misschien een spoedopvang geregeld worden onderling voor de ouders van de groep waar je kind in zit i.v.m werk of ziekenhuis bezoeken....
Reactie: (Huib van Velthoven)
16-12-2014, 08:53
Beste MR en school,
Wat een zorgvuldige aanpak! Zo moeten we er samen goed uitkomen. Ga zo door!
Reactie: (Jeroen Suijk)
16-12-2014, 08:30
Beste MR, ik mis het volgende alternatief in het rijtje: Behoud van de huidige schooltijden en een oplossing zoeken voor de TSO met de bestaande krachten.
Denk aan onderlinge opvang van kinderen! Er is nog steeds een meerderheid aan ouders die hun kinderen tussen de middag graag thuis zien komen voor het middageten. Kijk naar de mogelijkheid of er onderling bij elkaar gegeten kan worden. Hoe vaak gebeurt het niet dat je kind een vriendje of vriendinnetje mee naar huis neemt om mee te eten. Als dit wat meer georganiseerd kan worden onder de ouders dan zal de overblijfgroep veel kleiner worden en kan de TSO blijven bestaan zoals die nu is. Géén extra kosten, normale schooltijden en misschien wel het belangrijkste: Gezellig met de kinderen rond de tafel de middagboterham eten in een huiselijke sfeer.
Reactie: (Jeroen Suijk)
15-12-2014, 22:54
bij continu rooster hebben jullie 2 keuzes, vier om één en drie om twee. Bij drie om twee wordt uitgelegd dat er 3 dagen tot half 3 les wordt gegeven en 2 dagen tot half 1, waarbij wordt vermeld dat de groepen 1 t/m 4 's middags vrij zijn??? Hoe zit het dan met groep 5 t/m 8 op de vrijdag????